Over de Dorpsraad
Stichting Dorpsraad Bavel heeft als doel het algemeen belang van Bavel en zijn bewoners te behartigen, in samenwerking met de bewoners. Dit omvat het verbeteren van de woon-, leef- en werkomgeving en het ondersteunen van initiatieven die helpen de identiteit en het karakter van het dorp te behouden.
Om dit doel te bereiken, doet de stichting het volgende:
-
Goede communicatie onderhouden met bewoners en belangengroepen van het dorp.
-
Het overleg tussen bewoners en belangengroepen bevorderen.
-
Actie ondernemen bij problemen en wensen.
-
Gevraagd en ongevraagd advies geven aan de gemeenteraad van Breda over nieuw beleid, projecten en plannen die het dorp Bavel aangaan.
-
Gevraagd en ongevraagd advies geven aan het college van burgemeester en wethouders van Breda over de uitvoering van beleid, projecten en plannen die het dorp Bavel aangaan.
Het huidige bestuur
Het voltallige bestuur vergadert in zijn algemeenheid eenmaal per maand. Daarnaast zijn de bestuursleden binnen hun portefeuille actief met collega bestuursleden en/of externe partijen.
Foto afkomstig uit het Stadsarchief Breda
Een stukje historie
Geschiedenis van Dorpsraad Bavel
Oprichting
De stichting Dorpsraad Bavel is de rechtsopvolger van de Vereniging Dorp Bavel die 21 februari 1995 is opgericht in de aanloop van het opgaan van de gemeente Nieuw Ginneken in de gemeente Breda.
Opgericht door:
-
Hein van Opstal voorzitter
21-02-1995 tot 29-06-1995 -
Joke Oomen-Hendrikx
21-02-1995 tot 01-04-2006 -
Jacques Ros
21-02-1995 tot 31-07-2000 -
Kees Bastiaansen
21-02-1995 tot 30-12-1995 -
Herman Polman
21-02-1995 tot 15-01-1996 -
Paul Gründeman
21-2-1995 tot 01-04-2012 -
Marja van Aert-Kouwenberg
21-2-1995 tot 04-03-1997
Opvolgende voorzitters:
-
Christ Bastiaansen
29-06-1995 tot 27-03-2003 -
Peter Gelens
27-03-2003 tot 01-04-2007 -
Ben Akkermans
01-04-2007 tot 03-12-2010
Van vereniging naar stichting
Op 3 december 2010 is de vereniging Dorp Bavel ontbonden en de Stichting Dorpsraad Bavel opgericht.
Voorzitters:
-
Ben Akkermans
03-12-2010 tot 05-04-2012 -
Toine van Es
05-04-2012 tot 01-01-2020 -
Marco Kiezenberg
01-01-2020 tot 01-01-2022 -
Toine van Es (waarnemend)
01-01-2022 tot 14-12 -2022 -
Arnoud Klep
14-12-2022 tot heden